Druk druk

25 maart 2013 - Ilula, Tanzania

Het aftellen is dan toch echt begonnen, nog 5 dagen over van mijn verblijf van 5 maanden.. Vijf dagen waarin ik nog een boel wil gaan doen, dat wordt nog wat ;).
Twee weken geleden realiseerde ik me opeens hoe weinig tijd ik eigenlijk nog heb, dus sindsdien zit mijn programma steeds overvol met allemaal dingen die ik toch eigenlijk absoluut nog wilde doen! Ook waren er natuurlijk dingen die al op de planning stonden, zoals de opening van het kippenhuis, wat dan toch eindelijk af is. De Nyumba ya Kuku Opening werd niet erg groots gevierd, maar wel erg leuk; een aantal speeches, champagne en partypoppers, wat snoep en iedereen mocht een kijkje nemen bij de net nieuw aangekomen kippen. Anna, mocht de opening officieel maken door het lint door te knippen omdat zij de ’mama kuku’ is: zij zorgt voor de kippen.

Één van de dingen die ik écht nog wilde doen, was muziekles geven op de high-school, met wat hulp van Maria (een vrijwilligster die van de zomer hier getrouwd is) werd dit geregeld. Zo kon ik vrijdag 15 maart les gaan geven! Ik heb ze het nummer ‘Joyful Joyful’ van sisteract aangeleerd, hoewel de leerlingen overduidelijk toe waren aan weekend was het toch superleuk om een keer te mogen doen!

Ook wilden we (Johanneke, Rosanne en ik) nieuwe posters maken voor in de dining. Hier zijn we druk mee bezig geweest; er moesten foto’s uitgezocht worden, foto’s geprint worden in Town en uiteindelijk nog bedacht worden hoe we deze superleuke foto’s van de meiden op de poster wilden plakken. Het heeft een poosje geduurd voordat het eindelijk klaar was, maar we nu ze zo prachtig in de dining hangen toch wel erg tevreden met het resultaat :).
De meiden waren er ook blij mee en er werd direct druk gekeken op welke foto’s zij dan stonden, haha!

Sinds het afscheid van Melina, 8 maart, hebben we nog meer meiden van onze meetingen uit moeten zwaaien.. Zo is ook Tafuteni naar Dar es Salaam vertrokken om te gaan leren voor pre-school teacher. Dat was toch wel heel lastig.. Tafuteni is een superlieve, zorgzame, vrolijke meid die het op de een of andere manier altijd voor elkaar krijgt dat je een lach op je gezicht weet te toveren, ookal ben je nog zo chagrijnig, gewoon omdat ze zelf altijd zo’n mooie, vriendelijke lach heeft. De andere meiden hadden het hier ook erg moeilijk mee, gedurende de dag dat bekend was dat ze zou vertrekken en de dag dat ze vertrok, waren veel van de meiden sip, stil en liepen ze rond met tranen in hun ogen..
Ook moesten we gedag zeggen tegen Isabella, niet omdat ze naar school ging, maar omdat ze bij haar gardians gaat wonen. Ze had iets gedaan wat niet mag, en helaas heeft dat als consequentie dat je dan het centre uit moet.. Isabella kan ontzettend goed naaien, maar heeft verder geen opleiding gehad. Terug in het huis bij haar gardians heeft ze dus eigenlijk geen kans op een goeie toekomst.
Na een gesprek met Ovenike (de matron) hebben we besloten Isabella te helpen. Zaterdag zijn Ovenike en ik samen naar Town te gaan om groot inkopen te doen. We kochten een naaimachine, de beste die er is, een grote rol met stof, naalden, draad, meetlint, schuim en dingen ter decoratie. Ook kochten we een aantal mooie kitenges zodat ze wat mooie kleding kan maken. Al met al, allemaal spulletjes om een bedrijfje mee te starten.
Gister kwam ze, op ons verzoek, een bezoekje brengen aan het centre en kreeg ze al deze cadeaus mee naar huis. Ze was me toch blij!

We zijn nu dus nog maar met 4 meiden in onze meetingen, dat is toch wel heel gek en kaal.. Maar alsnog hartstikke gezellig :). Laatst hebben Johanneke en ik ons toch maar gewaagd aan het meest gevreesde onderwerp; jongens en alles wat daarbij komt kijken.
Tijdens het voorbereiden waren we bang dat de meiden totaal stil zouden vallen als we alleen het onderwerp bekend maakten, maar uiteindelijk viel dat reuze mee: De meiden waren verbazingwekkend open, stelden vragen en namen zelfs het woord seks in hun mond, dat hadden we toch echt niet durven hopen!
Zo vertelden ze ons dat, vanaf standard 4 (groep 5) voorlichting krijgen en vanaf standard 7 (groep 8) voorlichting over production. Jawel, zo wordt dat hier genoemd, productie, haha! Ook hoorden we, dat alle meisjes vanaf form 1 (de 1e van de middelbare school) ieder jaar een zwangerschapstest moeten doen, verplicht. Als dan blijkt dat ze zwanger zijn moeten ze van school af, te verschrikkelijk lijkt me dat..

Vorige week zaterdag was, na alle drukken dingen, toe aan een relax dagje. De meiden van het centre dachten daar natuurlijk anders over, want wat is er nou leuker dan spelen met een van de vrijwilligers als je je verveelt? Johanneke en ik hebben toen 2 kinderfietsen te voorschijn getoverd en de kinderen de meest Hollandse activiteit geleerd; Fietsen!
Sindsdien zien we de meiden regelmatig, in broek, rondfietsen of een poging doen tot rondfietsen ;).
’s Middags kreeg ik een brief die me enthousiast maakte voor een lekkere meiden middag. Johanneke en ik hebben samen een moddermaskertje opgesmeerd en lekker aan lopen tutten. Heerlijk!

Toen ik zag hoe leuk de meiden het vinden om te fietsen, of te leren fietsen, realiseerde ik me dat de kleintjes zich erg regelmatig vervelen. Vooral Happy, als zij uit school komt, is iedereen aan het werk, of nog op school. Daarom heb ik bedacht dat deze kinderen een schommel misschien wel erg leuk vinden. Daar ben ik de laatste paar dagen erg druk mee bezig geweest. Vanmiddag heb ik ‘m dan eindelijk op gehangen, en de meiden hebben er direct volop gebruik van gemaakt!

Ik zei het al, nog 5 dagen te gaan.. Tot snel!

1. Anneloes:
    25 maart 2013
    Waar een brief met een maskertje al niet goed voor is:) een super leuke foto liever Kar!
    Wat een gek idee, over 5 dagen al weer hier, heerlijk voor ons maar voor jou echt wel even afkicken!
    Geniet maar volop van je laatste dagen dan!!
  2. Jaap en marga:
    25 maart 2013
    ha, meisie, ja nog eventjes....geniet nog volop zolang het kan!!!! Tot maandag! xxx
  3. Corine:
    25 maart 2013
    Mooi verhaal weer Karlijn.
    We hopen je binnenkort weer te spreken!
    Sterkte met het afscheid nemen!
    XxPeter en Corine