Een wereld van verschil

11 maart 2013 - Ilula, Tanzania

Oef, de tijd vliegt! Het is al weer bijna 2 weken geleden dat mijn ouders weer op weg gingen naar huis, en ik terugkeerde naar de allerliefste meiden :). Gelukkig werd ik weer met open armen ontvangen en kreeg ik zo’n 100 keer ‘Karibu Sana’ te horen :).

Tijdens de 2 weken met papa en mama heb ik natuurlijk onwijs veel gedaan. Zo zijn we op safari geweest in een lodge wat net een paleis was! Van een verbazingwekkend kleine afstand, hebben we ontzettend veel mooie dieren gespot. Zebra’s, Giraffes, Olifanten en zelfs 2 leeuwen op 2 meter afstand! Ongelofelijk, om die dieren in het echt, in het wild rond te zien lopen!
We mochten op bezoek bij een foster familiy, waar we samen het eten hebben klaargemaakt en waar ik getuige mocht zijn van het slachten van een kip.
Ook wilden papa en mama graag wandelen in de bergen, hoe kan het ook anders ;). Met dit plan reden we naar Mikumi, deden daar nog een game drive (waarbij we toch ook nog gnoes en buffels mochten zien), en de volgende dag gingen we naar de Udzungwa Mountains.Wat een prachtig gezicht die bergen, de regen gaf het zelfs nog een extra toevoeging; een grote mistige damp hing boven de bomen, errg mysterieus!
Tijdens de wandeling liepen we door een regenwoud heen, wie had dat gedacht! De apen maakten enorm veel herrie en het was me toch een partij benauwd! Gelukkig werd na 5 kilometer het harde werken beloond; de prachtige Sanje Falls verschenen tussen de bomen door. De gids nodigde ons uit om te zwemmen, maar mams en ik hebben toch maar vriendelijk bedankt. Papa wilde dit natuurlijk wel even uit proberen en zo hebben we een lekkere tijd in het zonnetje naar de waterval zitten kijken :).

Na deze avonturen vertrokken we met de bus naar Dar es Salaam, om hier vervolgens een minivliegtuig in te stappen; Op naar Zanzibar! Door een vriendelijke man werden we naar ‘Robinson’s Place’ gebracht, een waar paradijs! Ons huisje was prachtig, niet super luxe maar wel een echt luxe vakantie gevoel; slapen in de openlucht (er waren 2 muren en een dak op de bovenverdieping), geen elektriciteit en geen warm water, heerlijk! De azuurblauwe zee met het prachtige witte strand was op loopafstand en had een heeerlijke temperatuur.
Ook hier hadden we veel plannen, zo zijn we wezen snorkelen, deden een spice-tour en hebben we gezwommen met dolfijnen! Dat was toch bijzonder, die dolfijnen van zo dichtbij te zien! Natuurlijk ben ik de eerste 2 dagen grandioos verbrand, maar ach, hoe kan het ook anders met zo’n witte buik en rug :).
Voor ik het wist, was het al weer vrijdag en had ik nog één dag samen met papa en mama. We hadden nog een paar uur in Stone Town voordat ze op de ferry stapten. Ik had besloten nog 1 nachtje extra in Stone Town te blijven en heb ze dus gedag gezwaaid vanaf het strand.

De laatste dag in Town heb ik mezelf prima weten te vermaken, hoe kan het ook anders, met zoveel aandacht van het mannelijk schoon ;). Ook ben ik natuurlijk grandioos verdwaalt in de eeuwige minuscule straatjes, waar ik wel ontzettend veel leuke winkeltjes tegen kwam!
Op zondag vertrok ik zelf ook met de ferry. Hier ontmoette ik 2 leuke Duitse meiden waarmee ik uiteindelijk in Dar es Salaam een hotelkamer heb gedeeld. Het bleek dat zij ook vrijwilligerswerk gaan doen, in Iringa Region, dus ook tijdens de busrit had ik nog wat gezelschap. Hier was ik uiteindelijk ontzettend blij mee, want..
We hadden pech onderweg.. Maarliefst 5 uur hebben we mogen wachten in Mikumi, net voorbij het National park. Gelukkig bleek toen de versnellingspook weer gerepareerd te zijn en konden we onze rit, in het donker weliswaar, toch nog afmaken.

Bij het weeshuis aangekomen (om 10 uur ’s avonds!) waren een aantal van de Form 4 meiden opgebleven, om me nog even te kunnen zien, ontzettend lief! Zelf was ik ook erg blij weer veilig en wel thuis te zijn en al deze lieve meiden weer te zien :). Na een goeie nacht rust, begon het normale leven weer. Dat was toch wel even wennen! Het eten is, na Zanzibar, toch wel een beetje een teleurstelling maar gelukkig was na een paar dagen alles weer als vanouds, en voelt het weer helemaal als thuis.

Zo bestonden m’n afgelopen twee weken weer uit dingen als; naar de pre-school gaan, meehelpen in de keuken, films kijken met de meiden en hier en daar een serieus gesprek. Samen met Johanneke hebben we een gesprek gehad met de sponsor van Melina.
Melina is een van de Form 4 meiden, die helaas al uit huis is gegaan. Gelukkig woont ze wel dichtbij, zodat de meiden vaak stiekem op bezoek gaan, maar gelukkig is ze niet.. Dat komt doordat ze van 7 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds in de shop werkt. Dit werd natuurlijk aan niemand verteld, want misschien wordt er wel iemand boos en krijgt ze straf voor haar ondankbaarheid. Gelukkig vertelden de andere form 4 meiden ons dit wel en konden wij dus met Annlaug gaan praten. Zij was ook erg geschokt en zou met Berit gaan praten. Sinds dat eerste gesprek, is alles erg vlot gegaan, afgelopen vrijdag hebben we haar voorgoed gedag gezegd; ze vertrok naar Dar es Salaam om weer te gaan leren :).

Ook voor de andere meiden is er meer informatie over hun toekomst: toen wij op Zanzibar waren, kregen de form 4 meiden hun examenuitslag; helaas niet zo goed.. Er zijn maar 3 van de 6 meiden geslaagd, en ook zij kunnen niet door naar form 5 omdat hun cijfers niet hoog genoeg zijn. Dit betekend, dat de dromen van alle meiden eigenlijk in duigen vielen..
Johanneke en ik besloten hierover een meeting met ze te hebben. Eerst hebben we een avond de film ‘Soul Surfer’ met ze gekeken, een andere avond hebben we de film besproken en gekeken of ze de diepere boodschap begrepen; hoe zwaar je het ook krijgt, als je blijft vechten en volhouden kun je met de hulp van God altijd je droom bereiken! De meiden waren diep onder de indruk, echt supertof! :)

Komende week belooft ook weer leuk en druk te worden, maar daarover later meer!

1. Jaap en marga:
    11 maart 2013
    tof, Karlijn, om zo over een film en de meiden te lezen! En wat lijkt het al weer lang geleden hé dat we daar waren.....We hebben geweldige herinneringen en gelukkig hebben we de foto's nog!
    liefs mama
  2. Anneloes:
    11 maart 2013
    Wat een tof verhaal weer!
    Gaaf dat je zoveel tofs met die meiden doet, ben echt trots op m'n zusje!
    Is onze brief al aangekomen?
  3. Marian van Hoek:
    12 maart 2013
    Hoi Karlijn
    Heb hele enthousiaste verhalen van je moeder gehoord, maar nu ik jouw
    Versl ag heb gelezen, merk ik dat ze nog niet de helft heeft verteld. Prachtig reis verslag en wat hebben jullie samen een onvergetelijke vakantie gehad zeg. Ik begreep dat je je erg thuis voelt in Tanzania. Geniet dan nog maar heel erg van je laatste weken.
    Groetjes uit Enschede!
  4. 0ma en opa van noppen:
    14 maart 2013
    hoi Karlijn,
    even een reactie op je reisverslag in beknopte vorm, wat we
    uiteraard in een wat uitgebreidere vorm van papa en mama
    hoorden. Ook leuk om te horen dat je weer meer dan welkom was op je plekje in het weeshuis. Geniet er nog maar even van
    groetjes uit Ridderkerk
    hoi Karlijn, leuk om je reisverslag te lezen en ook leuk om te
    horen dat je bij de meiden weer met gejuich binnen gehaald
    werd. Geniet er nog maar even van je Afrikaanse tijd is om
    voor je het weet.
    groetjes uit Ridderkerk.