Heri ya mwaka mpya

1 januari 2013 - Ilula, Tanzania

Jaja, jullie zullen vast denken; wat bedoelt ze daar nou weer mee! Nou heel eenvoudig  HAPPY NEW YEAR! Oké, ik moet toegeven, ik heb even bij een local moeten vragen wat het in het swahili was, maar toch wil ik jullie dit graag op de Tanzaniaanse manier wensen :).

Donderdag en vrijdag heb ik, zo goed als ik daar in ben, een huis geverfd.
Echt, ik leer hier talenten van mezelf kennen! (Niet dus)
Na 2 ochtenden ploeteren is het resultaat als volgt; blaren op m’n handen en verf werkelijk overal! Maar gelukkig, is het huis geverfd en dus klaar :).

Zaterdag gingen de anderen naar Iringa, en heb ik mezelf een dagje niks gegund. Hoewel we om 1 uur Brecht, een nieuwe Nederlandse vrijwilliger, gingen ophalen van het busstation.
Na ruim 2 uur wachten kwam de bus dan gelukkig toch nog en arriveerde Brecht levend en wel!
Iemand moest haar een korte rondleiding te geven door het weeshuis en de omgeving, aangezien er toch verder niemand was kreeg ik die eer ;).

Met de komst van Brecht is het een stuk gezelliger in onze kamer; ze bracht namelijk een enorme enveloppe met allemaal leuke foto’s van thuis mee! Nu ik ze vandaag allemaal heb opgehangen, voelt het nóg meer als m’n eigen fijne kamertje :).

Zondag arriveerde de groep Amerikanen en priesters. In 1 klap was alle rust en stilte die er met kerst was, verdwenen. Een gezellige drukte kwam er voor in de plaats, hoewel het erg gek is om opeens al dat Engels te horen met zo’n enorm accent!

Gister was het dan eindelijk zover, oudejaarsdag! De manier van Oud en Nieuw vieren is hier totaal anders dan in Nederland. Alle locals gaan om 8 uur ’s avonds naar een kerkdienst die klokslag 12 uur is afgelopen vervolgens wensen ze elkaar een ‘Heri ya mwaka mpya’ en kruipen ze lekker hun bed in. Niet echt de oudejaarsavond die ik in gedachten had..
Gelukkig ging het er bij ons in het weeshuis heel anders aan toe;
’s Ochtends vroeg gingen we aan de slag in de keuken om oliebollen te bakken, deels volgens Afrikaans recept, en deels volgens het Nederlandse recept. Tja je moet wat, zonder bier, gist en een gaspit.
Met wat hulp van de kok, aangezien niemand van ons ooit oliebollen had gebakken en al helemaal niet op de Afrikaanse manier, hebben we een heeerlijk deeg met Hollandse rozijnen gemaakt. Waarna we zelf, toen het vuur eenmaal aan was, uiteraard zelf prachtige bollen gedraaid hebben.
Ook moesten er appelbeignets komen, maar wat nou, als appels ver boven je budget zijn? Ach, dan pak je gewoon een ananas, dat kan best!
Tot slot hebben we ook nog 4 prachtige cakes gemaakt, die dit keer supergoed gelukt waren! En dat zonder hulp van de kok :D.
Nadat we de hele dag in de keuken hadden gestaan, stonken we 5 uur in de wind naar rook en oliebollen, maar dat mocht de pret niet drukken want we hadden “Hollandse” lekkernijen!

Om 9 uur ’s avonds begonnen we met ons “avondprogramma”. Wat begon, bij gebrek aan iemand die wilde spreken, met een soort gesprek over de gewoonten in Amerika, Nederland, Duitsland en Noorwegen. Een beter begin dan de geplande avond met een kerkdienst ;).
Hierna hebben we ‘Who is the man’ gespeeld en plotseling vloog de tijd! Voor we het wisten was het half 12 en al bijna aftellen geblazen. De sparkling rosé kwam te voorschijn, de laatste (knoerdharde) oliebollen, ananasbeignets en blokjes kaas werden gegeten en ook het vuurwerk werd erbij gehaald.

Met 10 minuten op de teller was alles gereed en vertelde Berit nog even een prachtig verhaal over vuurwerk van een aantal jaar geleden :
Dat jaar waren er vrijwilligers met Oud en Nieuw die flink wat goed vuurwerk hadden meegenomen. Na twaalven staken ze het af en oohhh wat was het prachtig! Van dat mooie siervuurwerk dat niet na 1 klein kleurtje ophoud, maar dan nog een keer explodeert in verschillende kleuren. Genoten hadden ze ervan.
Maar de volgende dag kwam er een stel naar het weeshuis toe dat zei; we zagen gister het licht, waar is Hij? Tja, wat kun je anders denken, als de lucht ontploft, dan dat de Heer gekomen is?
Dit keer hadden we dus alleen wat klein vuurwerk en was het dorp erover ingelicht ;).

Na een wandelingetje de heuvel op met het vuurwerk, de champagne en een klok waren er opeens nog maar 10 seconden over; Aftellen maar!!
Het vuurwerk was, hoe zal ik het netjes zeggen, niet schokkend voor de locals.
Maar ondanks de mislukte oliebollen en appelbeignets, het zielige vuurwerk en de rosé in plaats van champagne was het errg gezellig en het was een oudejaarsavond die ik zeker niet snel zal vergeten!

Nogmaals iedereen een gelukkig en gezond twenty thirteen (zoals ze dat hier zeggen ;))

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lyske:
    1 januari 2013
    Jij ook een heel goed jaar gewenst Kar!!
    Wat leuk om te horen dat jullie je toch best vermaken zo zonder alle kinderen. En dat jullie je zo uitsloven in de keuken:) Hier heeft papa heel hard z'n best gedaan om lekkere oliebollen te bakken. En dat is uiteraard weer goed gelukt!:)
    Tot snelxxx
  2. Anneloes:
    Lieve Kar!
    Ook van Geert en mij een heel mooi jaar gewenst :).
    Wat klinkt het tof jullie oudejaarsavond!! Ook ik heb oliebollen gebakken, stoer dat jullie dat daar ook zonder allerlei pakjes gedaan hebben! Ik merk dat je een hoop dingen leert daar die wij hier helemaal niet kennen, zoals cake bakken zonder oven enzo :) zeer interessant!
    Op de Arabische zee (ja ook zeer exotisch) was het ook een gezellige oud&nieuw met spectaculair uitzicht over de stad en haar vuurwerk.
    Leuk dat je via Brecht foto's van thuis hebt ontvangen!

liefs
  3. Gretske:
    1 januari 2013
    Ey Karlijn! Grappig om je verhaal te lezen, hoe anders gaan dingen er daar aan toe! Ik wens nog een heel toffe tijd daar en natuurlijk ook weer als je in Nederland komt!! Gelukkig nieuwjaar!!
    Liefs,
    Gretske
  4. Jaap:
    1 januari 2013
    Dag lieve Karli n superleuk verhaal heb je geschreven. Misschien is journalistiek ook nog n optie als vervolgopleiding. Blijf vooral genieten en schrijven over alles wat je meemaakt. Gelukkig nieuwjaar en tot over 6 weken papa en mama.
  5. Marian van Hoek:
    Hoi Karlijn,
    Wat een geweldige ervaringen doe jij daar op; fijn dat je bent opgegroeid met kamperen en dus improviseren. Komt je goed van pas, zo te lezen.
    Een gelukkig nieuwjaar voor jou en geniet er nog van.....je kijkt vast uit naar februari als je ouders komen; zij hebben er in elk geval veel zin in!
    Groetjes, Marian
  6. Frida:
    1 januari 2013
    Je hebt de vaart er in, Karlijn. Alweer een nieuw verhaal.
    Wat een creatieve Hollandse lekkernijen daar in Verwegistan.
    Volgens mij weet je nog niet half wat voor verborgen talenten je allemaal hebt( Schilder, bakker,journaliste. poepschepper....etc). Keuze zat straks. Hoop gelukkig nieuwjaar in het Swahili ook nog een keer uit jouw mond te horen. Lijkt me lastig uitspreken. Maar je hebt nog een poos om te oefenen.Wens jou en iedereen daar ook a nice twenty thirteen.Groet, Frida
  7. Dominique:
    2 januari 2013
    Gelukkig nieuwjaar! Weer leuk om te lezen! Xx
  8. Hennie Tollenaar:
    5 januari 2013
    Jij ook een fijn 2013. Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Groeten Hennie
  9. Laura:
    7 januari 2013
    Hoi Karlijn, Jij ook de allerbeste wensen en een heeeel gelukkig nieuwjaar! Ik heb net even je reisverhalen en je foto's bekeken. Ik was niet meer helemaal up to date :)! Wauw wat een mooie verhalen, foto's en wat een bijzondere ervaringen allemaal! Echt super. Geniet er van!

Liefs, ook van Niels
  10. Eva:
    14 januari 2013
    Hee Karlijn,
    Wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat en wat je allemaal meemaakt! Ook de foto's zijn super! Alles bij elkaar ziet het ernaar uit dat je top ervaringen op doet daar!
    Geniet er nog van!
    Liefs, Eva