Een eerste drukke week

13 november 2012 - Ilula, Tanzania

Afgelopen week is erg druk geweest. Er is ontzettend veel gebeurd en er waren zoveel ervaringen!

Vorige week zondag was er een sportdag georganiseerd. Er werd ons direct gevraagd te helpen, waardoor we echt meteen bij de ‘groep’ hoorden, dat was toch wel erg fijn J.
’s Avonds keken we met de oudere meisjes van het weeshuis een film, toen merkte ik pas hoe vaak er eigenlijk gezoend wordt in een film. Deze meisjes zijn zulke andere dingen gewend dan wij, dat ze bij iedere intimiteit gingen giechelen of zelfs gillen!

Maandag kregen we een tour van Tamari, langs alle IOP projecten. Erg leuk om dat allemaal te zien.
Ook zijn we bij de preschool langs geweest. De dropjes daar, zien je gewoon als klimrek ofzo. Werkelijk alles aan ons was interessant; je kon aan ons haar plukken, op onze vingers tellen en als je geluk had, werd je zelfs opgetild!

Dinsdag begonnen we dan echt met werken. We hadden ervoor gekozen om, voor 2 dagen, naar Marco in de tuin te gaan. Hier hebben we heerlijk water gegeven, onkruid gewied, en onze eigen meegebrachte zaden geplant.

Woensdagmiddag, na ons werk bij Marco, begonnen we met de voorbereidingen voor de groep die vrijdag zou komen. Er waren ‘openinggames’ en ‘treasure hunt’ georganiseerd, maar de details moesten nog besproken worden.

Vanaf donderdag hebben we eigenlijk iedere dag geholpen met het huishouden, omdat het gewone personeel en de meisjes het niet aan konden als de groep er was. Zo heb ik donderdag de lunch mogen voorbereiden, wat een hele ervaring was in zo’n primitieve keuken, haha!

Vrijdag waren de ‘openinggames’ en zaterdag de ‘treasure hunt’. Beide activiteiten waren erg geslaagd!

De ‘SUFF-group’ (van 27 man) zou zondag naar de Masai gaan en ons was gevraagd of wij mee wilden. Dat wilden we natuurlijk wel!
’s Ochtends mochten we een kerkdienst meemaken (die erg warm was) en daarna gingen we naar het Masai-dorp. De hele dag is een hele bijzondere ervaring geweest; we mochten alles vragen wat we wilden, kregen een rondleiding en natuurlijk gingen de strijders (ongetrouwde jonge mannen) springen. Echt heel indrukwekkend allemaal! Tot slot was er een soort markt van, door de Masai, zelfgemaakte spullen.

Gister stond ook weer in het teken van schoonmaken en huishouden, want vandaag zou de ‘SUFF-group’ plaats maken voor de ‘Caravan-group’ die nét even iets groter was. Om precies te zijn bevat deze groep 76 mensen. Stress alom natuurlijk want, als de ene groep ’s ochtends vertrekt, en de andere om 3 uur aankomt moet er een hoop gebeuren.

Zodoende heb ik vandaag de was gedaan met de meest primitieve wasmachine ooit! Gelukkig werd er voor vandaag een uitzondering gemaakt en mocht de wasmachine gebruikt worden, anders had het allemaal nog langer geduurd. Het was erg leuk om alles te wassen, te spoelen, uit te wringen en op te hangen (of gewoon in het gras te leggen), maar natuurlijk was ik net vandaag vergeten me in te smeren en ben hopeloos verbrand!

Alles was ruim op tijd klaar. Toen de groep arriveerde had ik zelfs al lekker kunnen genieten van een douche.
De groep lijkt erg gezellig, maar het belooft een drukke week te worden waarin een hoop gekookt (soms zelfs al om 5 uur ’s ochtends!), afgewassen en schoongemaakt moet worden!

Met de andere vrijwilligers is het erg gezellig; we zijn in totaal met 7 mensen van (ongeveer) mijn leeftijd. Hiervan zijn we met 5 Nederlanders, supergezellig! Ook is er een Duits meisje; Ines en een Noorse jongen; Kjettel.  Vrijdag komt er als het goed is nog een Duits meisje, wat bij een host familie zal slapen.

Later vertel ik meer over onze prachtige douches en wc’s. want dit verhaal wordt nu al veel te lang, haha!

1. Jaap en Marga:
    13 november 2012
    nou, nou, je bent goed bezig meisje. Maar goed dat je thuis al flink getraind had met huishoudelijke taken. Voor ons gevoel heb je het zo druk dat je niet aan foto's maken toekomt. Van ons mag je iedere week zo in een verslag zetten, blijven we lekker op de hoogte. Smeer je wel weer goed in hoor!
    liefs
    papa en mama
  2. Marit:
    13 november 2012
    Geweldig om te lezen Kar! Mis jullie wel hoor :) maar heel fijn om je verhalen te lezen! Groetjes aan Roos en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Dikke kus Marit
  3. Anneloes:
    13 november 2012
    Whaa super tof om zo'n lekker lang verhaal te lezen! Echt fijn wat van je te horen! En gewoon al bij de masai geweest, je maakt gave dingen mee zeg! Post maar gauw weer wat nieuws:)
  4. Die andere anneloes:
    Hoiiii bolder (enroos)
    Super om eindelijk weer wat van je te lezen.
    T klinkt heel gaaf allemaal, echt supertof.
    Zoveeel plezier gewenst en ook ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Heel veel liefs, poes
  5. Hennie Tollenaar:
    13 november 2012
    Hoi, leuk om op deze manier op de hoogte te blijven. Genieten maar. Groeten Hennie
  6. Erik:
    14 november 2012
    Hey Kar wat tof allemaal zeg!! Super om te horen dat je het zo naar je zin hebt :)
    Is de hitte uit te houden? Ben benieuwd naar foto's van alles enzo!
    Blijf schrijven! :)
  7. Hans:
    14 november 2012
    Nou het is wel hard werken daar hoor ,zo te horen. Maar goed te horen dat het in ieder geval leuk is allemaal.
    Heb je ook wel is een dag vrij tussendoor of is het alleen maar werken?
    Veel plezier nog de komende tijd en en geniet er vooral van !!
    Hans
  8. Gretske:
    Ey meis,
    Volgens mij het je het wel naar je zin:) Leuk om te lezen!!
    Geniet!
    Gretske
  9. Lyske:
    14 november 2012
    Superrr leuk om iets van je te lezen! Zoals pap en mam ook al zeiden; het is super leuk om vaker van dit soort verhalen te horen. En foto's zien vind ik eigenlijk ook wel leuk!
    Je steekt goed de mouwen uit de handen hoor ik al.
    Tof je verhaal:) x
  10. Frida:
    14 november 2012
    Wat een leuk verslag van je eerste indrukken.Veel gedaan Karlijn.Tuinieren,wassen,koken,poetsen,afwassen en dat alles op z'n Afrikaans.Dat is nog eens wat anders dan op z'n Bennekoms.
    Petje af hoor!! Geef die leuke kleine dropjes maar een knuffel van mij.Hoor graag de volgende keer je p en p op de Afri-plee en je riante (warme??) douche verhaal.Veel succes deze week met je drukke werkzaamheden en tot je volgende verslag ( met foto's??? Hartelijke groet, Frida
  11. 0ma en opa van noppen:
    14 november 2012
    Fijn om je uitgebreide verslag te lezen en we kijken alweer
    uit naar het vervolg.Werk niet te hard want dan word je zo
    mager dat we je volgend jaar niet meer herkennen.

Oma en Opa
  12. Annelies de Groot IOP-NL:
    18 november 2012
    Hallo Karlijn
    Leuk om te lezen wat jij en de andere vrijwilligers allemaal doen.
    Ik krijg sponstaan zin om ook te gaan maar ja dat gaat even niet (verhuizing)
    Als straks die 2e groep weer weg is zal het beslist was rustiger gaan worden en kom je waarschijnlijk meer aan echt IOP werk toe.
    Annelies